Turja Lehtonen vappuna: Liiton taistelu jatkuu

Liiton varapuheenjohtaja Turja Lehtonen piti perinteisen vappupuheen työväenliikkeen yhteisessä vapputapahtumassa Turussa.

Itsekin turkulainen ja Valmet-taustainen Lehtonen otti puheessaan voimakkaasti kantaa Orpon-Purran hallitukseen.

– Kun luin viime kesänä hallitusohjelmaa, olin varautunut siihen, että näemme huonoa politiikkaa ja huonoja poliittisia päätöksiä. En silti uskonut, että toimenpiteet olisivat niin ankaria ja suorastaan ​​huonoja. Sydämetön. En myöskään uskonut, että hallitus aiheuttaa maan lähihistorian suurimman työmarkkinakriisin, Lehtonen sanoi.

– En myöskään uskonut, että ministerit suorassa tv-lähetyksessä syyttävät ammattiyhdistysaktivisteja rikollisiksi heidän järjestäessään laillisia työtaistelutoimia. Tämä on uskomatonta, Lehtonen jatkoi.

Lehtonen syytti myös hallitusta siitä, että talkoot valtiontalouden turvaamiseksi koskevat lähinnä pieni- ja keskituloisia, kun taas varakkaat palkitaan verohelpotuksilla.

Varapuheenjohtaja Turja Lehtonen kiinnitti huomionsa myös syksyn sopimusneuvotteluihin ja työpaikoilla meneillään olevaan keskusteluun paikallisesta sopimisesta.

– Paikallinen sopiminen on ollut osa jokapäiväistä elämää useimmilla työpaikoilla jo pitkään. Sitä on tehty 1990-luvulta lähtien Teollisuusliiton ja sen edeltäjien toimesta, kuitenkin kattavien työehtosopimusten puitteissa. Tämä on tärkeää, koska se varmistaa työntekijöille tasa-arvoisemman neuvotteluaseman ja turvaa kohtuulliset työehdot. Tästä on ollut hyötyä sekä työntekijöille että työnantajille.

– Kun viimeksi paikallisesta sopimisesta oltiin tekemässä isompi ratkaisu vuonna 2016, oli työnantajien, työntekijöiden sekä hallituksen kesken asiasta jo yhteisymmärrys. Mutta mihin asia tyssäsi? Jostain syystä Suomen Yrittäjille oli annettu asiassa veto-oikeus! Ja nyt sama jarruttajajoukko valittaa ja väittää, kuinka asiat eivät muka ole edenneet kolmikantaisessa valmistelussa.

– Mikäli paikallinen sopiminen toteutetaan hallituksen, Elinkeinoelämän ja Suomen Yrittäjien tahtomalla mallilla, romuttaa se vähitellen työntekijöiltä työnteon minimiehdot. Erityisesti palkan ja työajan osalta, Lehtonen sanoi.

Lehtonen sanoi, että ammattiyhdistysliikkeen taistelu jatkuu kylmästä tuulesta huolimatta.

– Jatkamme työtä, jotta Suomen työntekijät voivat elää työllään ja jotta työntekijöillä on mahdollisuus puolustaa itseään ja toimeentuloaan. Ja tarvittaessa järjestää myös lakkoja. Hyvää vappua!