Uudet tilaukset toivottu piristysruiske

Talouden ja teollisuuden tilanne alkaa kirkastua tänä vuonna. Epävarmaa vielä on, onko käänne parempaan jo ihan käsillä vai alkaako kasvu vasta kesän jälkeen.

– Oma näkemykseni on, että ainakin teollisuuden osalta kasvu on jo alkanut ja kesällä vauhti vain kiihtyy, ennakoi erikoistutkija Timo Eklund.

Tutuksi käynyttä mollivirttä onkin laulettu jo kuukausia. Talouden matalasuhdanne on ollut syvempi ja kestänyt odotettua pidempään. Suomen vientiteollisuus ei ole saanut apua euroalueelta, sillä sielläkin alkuvuosi on ollut vaisu. Matalasuhdanne on alentanut työllisyysastetta. Poliittiset lakot alensivat teollisuustuotantoa ja kasvattivat lomautuksia entisestään.

Uudet tilaukset olisivat toivottu piristysruiske, joka saisi tuotannon pyörimään. Lomautukset vähenisivät monilla aloilla ja uutta työtäkin voisi syntyä.

– Työllisyyden osalta huhtikuu on ollut kuukausista julmin. Työllisyysasteen trendi laski -1,0 prosenttiyksikköä, kun verrataan edellisvuoden huhtikuuhun. Tämä on syvin pudotus viimeisen vuoden aikana, toteaa tutkimuspäällikkö Anu-Hanna Anttila.

Teollisuusliiton jäsenistä työttömyys ja lomautukset koskettaa edelleen erityisesti metalliteollisuudessa työskenteleviä. Metallialojen jäseniä oli huhtikuussa työttömänä 3 700 ja lomautettuna 4 700. Mekaanisessa metsäteollisuudessa työttömänä oli 555 jäsentä ja lomautettuna saman verran.

Kesän suhdannekäänteestä huolimatta heikosti sujunut alkuvuosi vetää koko vuoden talouskasvun nollan tuntumaan. Ennustelaitosten talousennusteet keikkuvat nollan molemmin puolin. Vuonna 2025 kasvu on jäämässä alle 2 prosentin.

Teollisuusliiton Talouden ja työllisyyden näkymät -diasarja ilmestyy kuukausittain.

14.5.2024 ilmestyneen huhtikuun diasarjan löydät täältä.

Lisätietoja:

Anu-Hanna Anttila, tutkimuspäällikkö