Heikot signaalit ennakoivat käännettä

Suomen talous on ollut alavireinen jo vuoden ajan. Taantuma päättyi, kun kokonaistuotanto kipusi pieneen kasvuun ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Myös muita heikkoja signaaleja käänteestä parempaan on havaittu.

– Vaikka työmarkkinoilla on ollut turbulenssia, työllisyysasteen trendi on pysytellyt 77 prosentin tuntumassa. Teollisuusliiton aloilla kokoaikaiset lomautukset ovat kevään mittaan vähentyneet. Nämä heikot signaalit ennakoivat duunareille parempia aikoja, arvioi tutkimuspäällikkö Anu-Hanna Anttila.

Talouskasvun kiihtymistä on odoteltu jo pidempään – ja aika ajoin on myös saatu tukea odotuksille. Inflaatio on saatu taltutettua Suomessa kevään aikana. Huhtikuussa inflaatio oli laskenut 1,9 prosenttiin.

– Tämä on myönteinen uutinen. Myös teollisuuden työpaikoilta olemme saaneet viestiä käänteestä. Kuitenkin teollisuustuotannon määrä pysytteli huhtikuussa heikolla tasolla, ja näin oli maaliskuussakin. Teollisuuden elpyminen voi hyvinkin siirtyä syksymmälle, pohtii erikoistutkija Timo Eklund.

Vuoden toinen vuosineljännes on vielä kesken. Vasta kesän jälkeen voidaan arvioida, ovatko parempia aikoja ennakoivat heikot signaalit osoittaneet oikeaan suuntaan.

Kesän alussa Suomen Pankki arvioi, että vuonna 2024 talouskasvu tulee jäämään miinusmerkkiseksi ja vuonna 2025 kasvu on heikkoa. Tämä on tutun kuuloinen ennuste alkavan työmarkkinasyksyn lähestyessä. Vuositason ennusteiden realisoitumista saadaan odottaa pidempään.

Teollisuusliiton Talouden ja työllisyyden näkymät -diasarja ilmestyy kuukausittain. Toukokuun diasarjaan on ensimmäistä kertaa yhdistetty aiemman Suhdannepaketin materiaaleja. Suhdannepakettia ei enää tämän jälkeen julkaista erillisenä diasarjana.

13.6.2024 ilmestyneen diasarjan löydät täältä.

Lisätietoja:
Anu-Hanna Anttila, tutkimuspäällikkö