SAK:n Jarkko Eloranta: Hallitus ajaa seuraavaksi ahdinkoon sairaat

SAK:n puheenjohtajan Jarkko Elorannan mukaan hallitus väheksyy leikkaustensa vaikutuksia työntekijöiden arkeen. Jo tehdyt asumistuen ja työttömyysturvan leikkaukset vaikeuttavat ihmisten elämää. Työttömyysturvan pahimmat leikkaukset ovat vielä edessä. Hallitus ajaa seuraavaksi ahdinkoon myös sairaat: se muun muassa valmistelee ensimmäisen sairauspäivän palkattomuutta eli sairaussakkoa ja isoja leikkauksia sairauspäivärahaan.

– Hallitus näyttää ajattelevan, että pienempi sairauspäiväraha lyhentää sairastamista ja lisää näin työllisyyttä. Luultavaa on, että vain työnteko sairaana lisääntyy, Jarkko Eloranta sanoi puheessaan SAK:n edustajiston järjestäytymiskokouksessa.

– Hallitus ilmoitti kehysriihen jälkeen, että sairauspäivärahan leikkaus painottuu hyväpalkkaisiin. Tosiasiassa hallitus pääsee säästötavoitteeseen vain ulottamalla leikkaukset myös pieni- ja keskituloisiin.

Elorannan mukaan sairauspäivärahan leikkaaminen ja ensimmäisen sairauspäivän palkattomuus liukuvat työehtosopimuspöytiin tulevilla tes-kierroksilla.

– Työnantaja haluaa imuroida sairaussakon säästöt itselleen ja vyöryttää sairauspäivärahan leikkausten kustannukset palkansaajille.

Eloranta syyttää Orpon-Purran hallitusta katteettomista puheista.

– Hallitusohjelmassa luvataan, että suomalaisten työmarkkinoiden mainetta parannetaan puuttumalla aktiivisesti ja ennakoiden työmarkkinoilla esiintyviin väärinkäytöksiin, valvontaa lisätään ja väärinkäytökset estetään. Lisäksi luvataan, että työntekijöiden hyväksikäytön estämiseksi kiristetään merkittävästi väärinkäytöksistä määrättäviä rangaistuksia ja tehostetaan valvontaa.

Elorannan mukaan hallitus ei kutenkaan laita tikkua ristiin valvonnan parantamiseksi, kiinnijäämisriskin kasvattamiseksi ja rangaistusten koventamiseksi.

– Se, että duunarit eivät saa palkkaansa tai heille maksetaan orjapalkkoja, ei juuri tunnu hallitusta huolettavan. Kunhan järjestäytymättömät työnantajat saavat paikallisen sopimisen oikeudet ilman velvollisuuksia. Tällä tavalla laitaoikeisto duunareita kohtelee ja arvostaa.