Teollisuusliitto: YT-lain muutosten seurauksena palkanmaksu työelämän muutostilanteissa katkeaa nopeasti

Hallituksen heikennykset yhteistoimintalakiin ovat kohtuuttomia työntekijöille. Kyseessä on tulonsiirto työntekijöiltä työnantajille. Muutostilanteessa olevalle työntekijälle ei jää aikaa varautua tulotason tipahtamiseen, eikä esityksellä ole työllisyysvaikutuksia. Hallituksen esitys on puhtaan ideologinen, katsoo Teollisuusliitto.

Hallitus esittää muutosta yhteistoimintalakiin. Muutosten myötä työnantajat, jotka työllistävät alle 50 henkeä, ovat vain rajoitetusti yhteistoimintalain velvoitteiden piirissä. Vähimmäisneuvotteluajat lomautus- ja irtisanomistilanteissa on samalla tarkoitus puolittaa. Työntekijän näkökulmasta esitetyt muutokset tarkoittavat sitä, että palkanmaksu työelämän muutostilanteissa katkaistaan entistä nopeammin, katsoo Teollisuusliiton oikeudellisen yksikön päällikkö Susanna Holmberg.

– Vähimmäisneuvotteluaikojen puolittaminen ja soveltamisrajan nostaminen 50 hengen yrityksiin tarkoittavat palkansaajan näkökulmasta sitä, että työnantaja voi katkaista palkanmaksun lomautus- ja irtisanomistilanteissa huomattavasti nykyistä nopeammin, Holmberg sanoo.

– Hallituksen leikkausten seurauksena meillä on jo heikko ansiosidonnainen. Nyt se yhdistetään työnantajan nopeasti katkeavaan palkanmaksuvelvollisuuteen muutostilanteissa. Yt-lain heikentäminen siirtää työttömyyden ja lomautuksen riskiä kohtuuttomasti työntekijän kannettavaksi. Kyseessä on suora tulonsiirto työntekijältä työantajille, Holmberg jatkaa.

Teollisuusliitto katsoo esityksen olevan osa kokonaisuutta, jonka avulla hallitus pyrkii
heikentämään työntekijöiden työsuhdeturvaa ja muutosturvaa. Tähän kokonaisuuteen kuuluu nyt käsillä olevan esityksen ohella ansiosidonnaisen leikkaukset sekä hallitusohjelmassa sovittu lomautusilmoitusaikojen lyhentäminen työehtosopimusten määräyksistä huolimatta.

– Pahimmassa tapauksessa yrityksellä ei olisi velvoitetta käydä muutosneuvotteluita ja se voisi lomauttaa työntekijän noudattamalla 1 viikon lomautusilmoitusaikaa. Suurelle joukolle palkansaajia työnantaja voi käytännössä yksipuolisesti ilmoittaa palkanmaksun katkeamisesta viikon varoitusajalla lomautusmenettelyä noudattamalla, Holmberg sanoo.

Hallituksen esityksessä on ministeriön toimesta arvioitu lakimuutoksen työllisyysvaikutuksia. Esityksen mukaan empiirisen näytön perusteella ei ole vahvoja perusteita olettaa yt-lainsäädännön muutoksen lisäävän merkittävästi työllisyyttä. Kansainvälisten analyysien perusteella vaikutusta ei ole ja kotimaisten arvioiden perusteella vaikutus on nolla tai korkeintaan lievästi positiivinen.

– Esityksen hyödyt kansantaloudelle ja työllisyydelle ovat olemattomat, mutta sen vaikutukset yksittäisen palkansaajan arkeen voivat olla katastrofaaliset, Holmberg päättää.

Teollisuusliitto ei kannata lausunnoilla olevaa esitystä yhteistoimintalain velvoitteiden heikentämisestä.

• Oikeudellisen yksikön päällikkö Susanna Holmberg, p. 040 922 5796