SASK: Ay-oikeuksien vakavat loukkaukset jatkuvat maailmalla – myös Suomen tilanne heikkeni

Demokratia ja työntekijöiden perusoikeudet ovat murenemassa eri puolilla maailmaa. Työntekijöiden oikeuksien toteutumista globaalisti seuraava Global Rights -indeksi 2024 raportoi vakavista puutteista oikeuksien toteutumisessa.

Eniten työelämän oikeuksista rikotaan lakko- ja neuvotteluoikeutta: lakko-oikeus ei toteudu lähes 90 prosentissa maista. Järjestäytymisoikeutta eli oikeutta perustaa ammattiliitto ja liittyä liittoon puolestaan rikotaan 75 prosentissa maista.

Vakavimpia oikeuksien loukkauksia ovat tietysti ne, joissa loukataan oikeutta elämään, vapauteen ja henkilökohtaiseen turvallisuuteen. Indeksin mukaan viimeisen vuoden aikana murhattiin 22 ay-aktiivia. Työntekijöitä murhattiin kuudessa maassa: Bangladeshissa, Kolumbiassa, Guatemalassa, Hondurasissa, Filippiineillä ja Etelä-Koreassa. Väkivaltaa työntekijöihin kohdistettiin raportin mukaan 44 maassa.

Eurooppa kehittyy huonoon suuntaan

Huonointa aluetta työntekijöille on Lähi-Itä ja Pohjois-Afrikka, joissa järjestäytymis- ja neuvotteluoikeudet eivät toteudu missään maassa. Toisaalta myös Euroopassa työntekijöiden oikeudet ovat huonontuneet enemmän kuin millään muulla mantereella 10 vuodessa.

Vain kahdessa maassa oikeuksia kunnioitetaan aiempaa paremmin. Ne ovat Romania ja Brasilia. Peräti 13 maassa tilanne on huonontunut, mukaan lukien Suomi.

Suomi on aina aiemmin ollut indeksin kärjessä muiden Pohjoismaiden kanssa, mutta Orpon hallituksen uudistukset ovat jo heikentäneet vakavasti työntekijöiden asemaa ja kansalaisoikeuksia. Suomi putosi parhaasta kategoriasta kakkostasolle, jossa esiintyy toistuvia oikeuksien loukkauksia

Maailman kymmenen huonointa maata työntekijöille ovat Bangladesh, Valko-Venäjä, Ecuador, Egypti, Eswatini, Guatemala, Myanmar, Filippiinit, Tunisia ja Turkki. Suomalainen ay-liike tukee Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASKin kautta tällä hetkellä työntekijöiden oikeuksien toteutumista niistä neljässä, ja aiemmin toimintaa on ollut ainakin kahdessa muussa.

– Työelämän perusoikeudet ovat ihmisoikeuksia, jotka raportin mukaan siis ovat entistä uhatumpia. Siksi suomalaisten ammattiliittojen ja ulkoministeriön tuki SASKille ja sitä kautta globaalin etelän työntekijöille on arvokasta, muistuttaa SASKin toiminnanjohtaja Juska Kivioja.

SASKin kaltaisia työelämän ihmisoikeusjärjestöjä toimii myös muissa Pohjoismaissa sekä esimerkiksi Saksassa, Alankomaissa, Yhdysvalloissa ja Australiassa.

– Kun kaikkien toiminta niputetaan yhteen, saadaan aikaan hyvin mittavia tuloksia isossa joukossa maita, Kivioja tähdentää.

Ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC julkaisee vuosittain Global Rights -indeksin, jossa seurataan työntekijöiden oikeuksien kehitystä maailmanlaajuisesti. Se jakaa maat viiteen kategoriaan sekä tarkastelee tilannetta alueellisesti ja eri oikeuksien näkökulmasta.