Puutuoteala valmistautui savottaansa

Puutuotesektorin tes-neuvottelujen lähtölaukaus, puutuotesektorin TES-startti, pidettiin 16.–17.9. Murikassa. Tapahtuma kokosi yhteen liiton sopimusasiantuntijat, tes-neuvottelukuntien jäsenet, sekä sektorijohtokunnan jäsenet keskustelemaan tulevan työehtosopimuskauden tärkeimmistä tavoitteista ja haasteista.

Tilaisuuden alussa sektorin johtaja Katariina Stoor korosti neuvottelujen merkitystä puutuotealalle, erityisesti alan työolojen ja palkkauksen kehittämisen näkökulmasta. Hän painotti, että yhteistyö ja jäsenistöltä saatu palaute ovat keskeisessä roolissa, kun tulevan sopimuskauden neuvottelutavoitteita rakennetaan.

Keskustelujen aikana nostettiin esille muun muassa työntekijöiden jaksaminen ja työhyvinvoinnin kehittäminen, sekä oikeudenmukainen ja ostovoimaa parantava palkkakehitys. Myös puutuotealalla on ilmennyt kasvavaa painetta kompensoida Suomen hallituksen junttaamia työelämäheikennyksiä, ja tämä näkyi myös keskusteluissa vahvana teemana.

Savottaa riittää, sillä mekaanisessa metsäteollisuudessa umpeutuu vuoden loppuun mennessä noin 80 yrityskohtaista työehtosopimusta. Yrityskohtaisia neuvotteluja on jo käyty keväästä alkaen alan suurimpien toimijoiden Stora Enson, UPM:n ja Metsä Groupin kanssa.

Puusepänteollisuuden yleissitova työehtosopimus umpeutuu 30.4.2025.

Hirsitaloteollisuuden työehtosopimukseen sisältyy optiovuosi, joka päättyy 31.5.2026. Jos toisen vuoden palkkaratkaisusta ei päästä sopimukseen, päättyy sopimus kuitenkin jo 31.5.2025.