Suhdannekäännettä odottavan aika on pitkä

Taloudessa lähestytään normaalitilannetta monien kriisien jälkeen. Suhdannetilanne on paranemassa ja vienti elpymässä. Kokonaistilannetta ei kuitenkaan voi millään mittarilla pitää erityisen hyvänä, arvioi Teollisuusliiton tutkimusyksikkö.

Teollisuusliiton tutkimusyksikön toteuttaman suhdannekyselyn (3/2024) mukaan teollisuuden vaikeuksia on lähikuukausien aikana. Kesällä näytti jo paremmalta, mutta syksy on monissa tuotantolaitoksissa heikompi.

Vientiteollisuuden kannalta keskeisen metalliteollisuuden suuryrityksissä ei vieläkään ole nähty käännettä parempaan. Yksi huippuristeilijätilaus on mittava, mutta se ei kannattele koko metalliteollisuuden alaa tuhansine alihankkijayrityksineen.

– Metalliteollisuudessa tilanne jatkuu vaikeana. Valmetin muutosneuvottelut eivät ole jäämässä ainoiksi suurten yritysten kohdalla. Myös kemianteollisuuden näkymät ovat heikenneet, vaikka kesällä näytti jo paremmalta, toteaa erikoistutkija Timo Eklund.

Puutuotteiden vienti ei vedä eikä uusia rakennustyömaita käynnistetä entiseen malliin. Puutuotealalla erot yritysten välillä ja jopa yritysten sisällä ovat suuria. Joukossa on toki menestyviä yrityksiä, mutta osalla on jo pidempään ollut vaikeuksia. Osasyynä alan heikkoon tilanteeseen on raakapuun korkea hinta.

Elokuussa toteutettuun suhdannekyselyyn vastasi 828 pääluottamusmiestä. Vastausprosentti oli hyvä, 44 %.

Työllisyys sahaa suhdanteen perässä

Teollisuusliiton jäsenten työllisyystilanne on selvästi alkuvuotta parempi. Heinä- ja elokuussa työttömien määrä kasvoi jälleen hieman kesäkuun tasosta. Työttömänä oli elokuussa 5 890 teollisuusliittolaista, joten heitä oli 234 enemmän kuin heinäkuussa. Kokoaikaisesti lomautettujen määrä oli elokuussa 2 241, mikä on 97 lomautettua enemmän kuin keskikesällä.

Ilmiö on tuttu myös yleisemmin. Työ- ja elinkeinoministeriön tilastoissa työttömien työnhakijoiden määrä kasvaa aina kesäisin, kun opiskelijat ja vastavalmistuneet tulevat työmarkkinoille. Tarkasteltaessa vuosia 2014–2024 tilastosta selviää, että kesäisin on kyse kausityöttömyydestä.

– Työllisyys näyttää tänäkin kesänä heikentyneen. Teollisuusliiton aloilla työllisyys sahaa suhdanteen perässä etenkin suurimmilla teollisuudenaloilla. Kesällä 2024 kahta edellisvuotta korkeampi työttömien työnhakijoiden määrä selittyy näin heikolla suhdanteella, selvittää tutkimuspäällikkö Anu-Hanna Anttila.

Tilastokeskuksen työllisyystilastot kertovat, että heinäkuussa työllisyysasteen trendi oli 76,8 %. Taso on sama kuin kesäkuussa. Vuosimuutos -0,9 %-yksikköä. Työllisyysaste kertoo työllisten prosenttiosuuden 20–64-vuotiaasta väestöstä Suomessa. Työllisiä oli heinäkuussa 54 000 enemmän kuin vuoden 2023 heinäkuussa.

Teollisuusliiton Talouden ja työllisyyden näkymät -diasarja ilmestyy kuukausittain.

Syyskuun diasarjan löydät täältä.