Teollisuusliitto tukee tasapainoista paikallista sopimista – ei palkansaajan pakkopaitaa

Teollisuusliitto ei vastusta paikallista sopimista, mutta nykyinen hallituksen esitys heikentää työntekijöiden oikeuksia ja vaarantaa työehtosopimusten yleissitovuuden, eli työn minimiehdot. Liitto puolustaa työntekijöiden etuja nyt ja tulevaisuudessa. Teollisuusliitto kaventaa paikallisen sopimisen elementtejä, mikäli niitä käytetään työntekijöiden työehtojen polkemiseen.

Teollisuusliitto on jo pitkään edistänyt paikallista sopimista Suomessa, koska uskomme, että tasapainoisessa ja oikeudenmukaisessa neuvottelukulttuurissa paikallinen sopiminen voi olla merkittävä keino työelämän kehittämisessä. Nykyinen hallituksen esitys kuitenkin vaarantaa tasapainoisen sopimisen ja asettaa työntekijät haavoittuvaan asemaan erityisesti pienissä ja järjestäytymättömissä yrityksissä.

Nykyisessä mallissa paikallisesta sopimisesta työntekijät voivat tarvittaessa saada apua, neuvoja ja tukea Teollisuusliitolta. Heillä on käytössään riidanratkaisumenetelmä, joka takaa oikeudenmukaisen kohtelun ja työrauhan. Uusi hallituksen esitys jättää järjestäytymättömät työntekijät ilman näitä tärkeitä turvamekanismeja, mikä voi johtaa siihen, että työnantajat voivat sanella työehdot yksipuolisesti. Tämä vaarantaa työntekijöiden oikeudet ja työehdot. Sopimisesta tulee pakkopaita, joka sitoo työntekijöiden kädet.

Erityisen huolestuttavaa on, että hallituksen esitys voi johtaa työehtojen, kuten palkan ja työajan, vähimmäistasojen heikkenemiseen. Yleissitovien työehtosopimusten heikentyminen voi jättää suuren joukon työntekijöitä täysin suojan ulkopuolelle, mikä on kestämätön tilanne oikeudenmukaisessa työelämässä. Jos työnantaja saa yksipuolisesti määritellä joustot, se voi johtaa palkkojen merkittävään alenemiseen ja työehtojen heikkenemiseen.

Tällä hetkellä yksityisen sektorin työntekijöistä 16 % työskentelee ilman työehtosopimusta. Näillä työpaikoilla työnantaja määrittelee työehtojen tason. Jatkossa tämä joukko tulee kasvamaan, mikäli hallituksen esitys hyväksytään, mikä näyttää olevan yksi esityksen tavoitteista. Käytännössä tämä tarkoittaa yhä huonompaa toimeentuloa yhä useammalle työntekijälle. Erityisen suuri riski on aloilla, joissa toimii yksi tai muutama suurempi työnantaja, kuten hallitus itsekin toteaa esityksessään.

Teollisuusliitto on myös erityisen huolissaan ulkomaalaisten työntekijöiden ja Suomeen lähetettyjen työntekijöiden asemasta. Kun ulkomaisten yritysten työntekijöillä tarjotaan paikallista sopimusta Suomen ulkopuolella ilman ammattiliiton tukea, riittävää tietoa suomalaisista käytännöistä ja työehtosopimuksista, se avaa oven hyväksikäytölle ja heikoille työehdoille. Tästä kärsisivät kaikki työntekijät.

Mikäli paikallista sopimista käytetään työntekijöiden etuja vastaan, Teollisuusliitto on valmis kaventamaan paikallisen sopimisen mahdollisuuksia ja rajoittamaan niitä sopimisen osia, jotka heikentävät työntekijöiden asemaa ja toimeentuloa. Tämä on välttämätön askel työntekijöiden oikeuksien turvaamiseksi ja tasapainoisen neuvotteluaseman säilyttämiseksi.

Teollisuusliitto jatkaa aktiivista osallistumistaan työelämän kehittämiseen, mutta ei voi hyväksyä esityksiä, jotka vaarantavat työntekijöiden oikeudet, aseman ja toimeentulon. Työelämän tasapainon on säilyttävä. Kaikkien osapuolten on voitava neuvotella reiluista ja oikeudenmukaisista ehdoista. Teollisuusliitto kannattaa sopimista ja sellaista pohjoismaista työmarkkinamallia, joka perustuu järjestäytyneisiin työmarkkinoihin, kattaviin työehtosopimuksiin ja vahvaan työttömyysturvaan.

• Puheenjohtaja Riku Aalto, 0400 711 072