Pinnan alla myönteinen vire – syksyn toimialaseuranta ilmestynyt

Teollisuuden toimialoilla näkymät ovat selvästi paremmat kuin vuotta aiemmin. Teollisuusliiton tutkimusyksikön toimialaseuranta (Q3/2024) kertoo, että pinnan alla on myönteistä virettä.

Edelleenkin talouden suhdanne on normaalitasoa heikompi ja käynnissä on muutosneuvotteluja. Negatiiviset uutiset antavat kuitenkin turhan synkän kuvan kokonaistilanteesta.

Teollisuusliiton piiriin kuuluvilla teollisuudenaloilla on kuultu myös hyviä uutisia:

– Kemianteollisuuden toimialoilla yritykset ovat alkaneet saada uusia tilauksia yleisemminkin. Lääketeollisuudella menee erittäin hyvin. Vienti vetää muutamien menestystuotteiden siivittämänä, kertoo erikoistutkija Matti Roitto.

– Puutuoteteollisuudessa yhden toiminnon lakkauttaminen voi olla uuden alku. Monia investointihankkeita on toteutunut. Jotkin talopakettien valmistajat ovat saaneet isoja tilauksia, selvittää erikoistutkija Mika Kärkkäinen.

– Metalliteollisuuden aloista esimerkiksi metallien jalostus on pärjännyt hyvin verrattuna moniin toisiin Euroopan maihin, toteaa erikoistutkija Timo Eklund.

Vientiteollisuuden piristymisestä on muitakin merkkejä kuin lääkkeiden viennissä. Koneiden ja laitteiden valmistajille on alkanut tulla tilauksia. Tämä tietää hyvää myös metallituotteiden valmistuksen alalle, jossa toimii runsaasti pk-yrityksiä.

Tutkimusyksikön laatima toimialaseuranta -diapaketti ilmestyy kolme kertaa vuodessa (Q1–Q3).  Joulukuussa 2024 julkaistaan Toimialakatsaus, jossa toimialojen, talouden, teollisuuden ja työllisyyden näkymiä käsitellään diasarjaa laajemmin.

Toimialaseuranta-diasarjan löydät täältä.