”Tunnustus kovasta työstä ja omistautumisesta” − Aidian Oy on Suomen paras TES-työpaikka 2023

Aidian Oy on valittu Suomen parhaaksi TES-työpaikaksi 2023. Teollisuusliiton järjestämässä kilpailussa etsittiin sellaista Teollisuusliiton aloille kuuluvaa työpaikkaa, jossa asiat ovat sekä työntekijän että työnantajan näkökulmasta todella hyvin. Kriteereinä kilpailussa olivat muun muassa se, että yhteistyö työnantajan ja työntekijöiden välillä on mutkatonta ja että luottamusmies tunnustetaan kaikkien työntekijöiden edustajana.

− Meillä on hyvin avoin ilmapiiri ja luottamushenkilöille uskalletaan tulla puhumaan matalalla kynnyksellä. Asiat saadaan hoidettua ennen niiden paisumista. Aidianilla vallitsee hyvä yhteishenki ja töitä tehdään yhteiseen maaliin, kertoo Aidianin kilpailuun mukaan ilmoittanut ensimmäinen varatyösuojeluvaltuutettu Maiju Ollikainen.

− Olemme sitoutuneet työntekijöidemme hyvinvointiin ja oikeudenmukaisten työolojen tarjoamiseen. Liiketoimintamme menestyminen pohjautuu työnantajan sekä työntekijäpuolten molemminpuoliseen joustavuuteen, joka puolestaan mahdollistaa nopean reagoinnin muuttuviin olosuhteisiin ja markkinatilanteisiin. Soveltuvat työehdot, avoin viestintä ja työntekijöiden osallistuminen päätöksentekoon ovat olleet ratkaisevia tekijöitä menestyksemme kannalta, kertoo Aidian Oy:n toimitusketjun johtaja Olli Rautee voiton avaintekijöistä.

Aidianilla luottamushenkilöitä arvostavat sekä työntekijät että työnantaja. Yhteistyö on avointa ja rakentavaa ja vaikka näkökulmat saattavat välillä poiketa toisistaan, toisten mielipiteitä kuitenkin kunnioitetaan. Luottamushenkilö tunnustetaan kaikkien työntekijöiden edustajana ja hänen asemansa on turvattu.

− Työsuojeluvaltuutettu Emmi Hirvonen ja luottamusmies Outi Hirvonen ovatkin tehneet todella mahtavaa työtä luottamushenkilöiden näkyvyydestä Aidianilla. He ovat vuosien aikana parantaneet entistä enemmän yhteistyötä työnantajan kanssa ja tästä syystä kynnys eri asioiden hoitamisessa on madaltunut huomattavasti, Ollikainen kertoo.

− Suomen Paras TES-työpaikka -kilpailun voitto on tunnustus kovasta työstämme ja omistautumisestamme oikeudenmukaisten ja laadukkaiden työolojen luomisessa. Tämä palkinto kannustaa meitä jatkamaan samalla tiellä ja kehittämään toimintaamme. Se on myös osoitus siitä, että työntekijämme arvostavat panostustamme ja että olemme onnistuneet luomaan positiivisen ja kannustavan työympäristön, Rautee jatkaa.

Kemian sektorin työehtosopimuksen noudattaminen on helppoa, kun molemmat osapuolet tuntevat sopimuksen ja tulkitsevat sitä samalla tavalla. TES:n noudattaminen on Aidianilla itsestäänselvyys, sillä yhteisten pelisääntöjen noudattaminen hyödyttää sekä työnantajaa että työntekijää.

− Aidianin palkitsemisessa erityistä huomiota kiinnitti työntekijäpuolen näkemys onnistuneesta viestinnästä yrityksen sisällä ja mahdollisuuksista viestiä työpaikan asioista molempiin suuntiin. Työntekijöiden toiveet tulevat käsitellyiksi ja huomioiduksi johtuen hyvästä yhteistyöstä luottamusmiesten ja työnantajan edustajien kesken. Toinen mieltä lämmittävä seikka on yhtiössä vallitseva paikallisen sopimisen ja neuvottelemisen kulttuuri. Kun sanelun ja määräämiseen sijaan neuvotellaan ja sovitaan asioista, syntyy tehokkaampi ja tyytyväisempi organisaatio ja se on kaikkien osapuolten etu, toteaa sektorijohtaja Toni Laiho Teollisuusliitosta.

− Haluamme kiittää kaikkia työntekijöitämme ja luottamushenkilöitämme tästä saavutuksesta. Tämä voitto on yhteinen ponnistus ja osoitus siitä, että yhdessä voimme saavuttaa suuria asioita. Jatkamme työskentelyä sen eteen, että Aidian on jatkossakin erinomainen työpaikka, jossa jokainen työntekijä tuntee olonsa arvostetuksi ja motivoituneeksi, Rautee summaa.

− Tämä on palkinto työstä, jota on tehty työhyvinvoinnin eteen. Saamme olla vastaisuudessakin ylpeitä siitä, että työskentelemme Aidianilla, Ollikainen toteaa.

Vuonna 1974 nimellä Orion Diagnostica perustettu Aidian Oy on in vitro -diagnostiikkaan (IVD) erikoistunut yritys, joka kehittää, valmistaa ja jakelee luotettavia ja nopeita CE-merkittyjä diagnostisia testejä erityisesti perusterveydenhuollon käyttöön. Vieritestauksen ratkaisujen parissa työskentelee noin 300 työntekijää. Aidianin toiminta kattaa yli 60 maata ja Espoossa sijaitsevan päätoimiston lisäksi paikallistoimistoja on 11 Euroopan maassa ja Kiinassa.

Kilpailun pääpalkintona on liikunnallinen tapahtuma luonnon keskellä. Pääpalkinnon lisäksi voittaja saa diplomin ja Suomen paras TES-työpaikka -logon käytettäväksi omassa viestinnässään. Voittajatiimiä haastatellaan myös Teollisuusliiton Tekijä-jäsenlehteen.

Voittajan valinnassa käytetyt kriteerit

• Ilmoittaja on Teollisuusliittoon kuuluvan ammattiosaston jäsen.
  • Työpaikalla noudatetaan Teollisuusliiton työehtosopimusta pilkulleen tai jopa paikallisesti sen yli.
  • Työnantajan kanssa yhteistoiminta on aina mutkatonta.
  • Työpaikalla ja omalla tiimillä on loistava ilmapiiri.
  • Muutostilanteissa työnantaja käy asioita läpi aina ennakoiden luottamushenkilöiden kanssa.
  • Luottamusmies tunnustetaan kaikkien työntekijöiden edustajana ja hänen asemansa on turvattu.
  • Työpaikalla on valittuna vahva liitto-organisaatio.
  • Ammattiosasto on vahvassa roolissa työpaikan toiminnassa.
  • Työnantaja ja työntekijät ymmärtävät yhteisten pelisääntöjen hyödyn molempien osapuolien näkökulmasta.
  • Voittajan valinnassa käytetään kokonaisharkintaa.

Lisätiedot:

Sektorijohtaja Toni Laiho, Teollisuusliitto ry, [email protected], puh. 050 303 9272.

Toimitusketjun johtaja Olli Rautee, Aidian Oy, [email protected], puh. 040 545 5795.