SAK: Lakko-oikeuden rajoitusten kiirehtiminen vaikuttaa näpäytykseltä ay-liikettä kohtaan

Uusi työrauhalainsäädäntö tuli yllättäen voimaan jo lauantaina. Alkuperäinen aikataulu lakko-oikeuden rajoittamiselle oli heinäkuu.

Pitkin kevättä on keskusteltu siitä, kiirehtiikö hallitus työtaisteluoikeuden rajoittamista koskevaa lainsäädäntöä vai ei. Valiokuntakäsittely eduskunnassa enteili hoppua.

Päätöksenteko venyi lopulta kuitenkin vapun yli ja voimaantuloksi arvioitiin heinäkuuta.
Tiistaina 14.5. työministeri Arto Satonen kuitenkin ilmoitti, että laki on valtioneuvoston käsittelyssä torstaina ja presidentin esittelyssä perjantaina. Voimaan se tuli tänään lauantaina. Poliittisia työtaisteluja ei ollut päällä, joten kiire yllätti.

– Ajankohta herättää kysymyksiä, reagoiko Orpo-Purran hallitus SAK:n hallituksen maanantaiseen ulostuloon. Siinä SAK kertoi kynnyksen vientimallineuvotteluihin osallistumiselle nousseen, SAK:n työmarkkinapäällikkö Rami Lindström sanoo.

Lindströmin mielestä on huolestuttavaa, jos harkitsevasta ja tasapainoisesta lainsäädäntötyöstä siirrytään hosumiseen. Varsinkin jos motivaationa on kosto siitä, ettei järjestö suostu neuvottelemaan tilanteessa, jossa sopimalla ei ole mahdollista saavuttaa mitään parannuksia sen jäsenten asemaan.

– Tulee sellainen ajatus, että hallitus yrittää kaikin keinoin kiristää SAK:ta ja sen jäsenliittoja neuvottelemaan työmarkkinamallista.

SAK muistuttaa, että työtaistelut keskeytettiin sen takia, että hallitus halusi keskustella ilman lakkopainetta työntekijän asemaa heikentävistä laeista. Neuvotteluiden sijasta voimaantuloa nyt siis kiirehdittiin.

– Pitkällä aikavälillä ei ole suurta merkitystä, tulevatko lakko-oikeuden rajoitukset voimaan toukokuussa vai heinäkuussa, mutta se osoittaa kuinka rajulla tavalla hallitus hyökkää työntekijöitä vastaan ja pyrkii puuttumaan ammattiliittojen vapaaseen neuvotteluoikeuteen – vaikka muuta väittääkin.

Työrauhalainsäädännön muutokset rajoittavat poliittiset lakot 24 tuntiin, vaikeuttavat ammattiliittojen myötätuntotyötaisteluja eli tuen antamista toisen ammattiliiton lakolle ja korottavat lakkosakkoja.

Hallitus on joka käänteessä korostanut, ettei lakko-oikeuden rajoituksilla olla puuttumassa niihin työtaisteluihin, joilla pyritään parantamaan omia työehtoja. Käytännössä tukityötaistelujen rajoitukset vaikuttavat myös joidenkin alojen mahdollisuuksiin vaikuttaa omiin työehtoihinsa.