Teollisuusliiton Hermes -sovellus uusittu: Ajantasaista tietoa yhdeksällä kielellä Suomessa työskentelystä ja elämisestä sekä työntekijöille että työnantajille

Työntekijöille ja työnantajille suunnatun Teollisuusliiton Hermes -sovelluksen uudistunut versio on julkaistu 21.5.2024 ja palvelee noin 2/3 liiton sopimusaloilla työskentelevistä. Teollisuusliiton Hermes -sovellus tukee suomalaisen työelämän monimuotoisuutta lisäämällä tietoa työehdoista useilla kielillä. Uudistuneessa sovelluksessa kielivalikoima on laajentunut viidestä yhdeksään. Samalla sovellukseen on tuotu Teollisuusliiton jäsenmäärältään suurin toimiala, teknologiateollisuus.

Teollisuusliiton Hermes -sovelluksessa on ajantasaista tietoa Suomessa työskentelystä ja elämisestä. Työntekijöille ja työnantajille suunnattu sovellus sisältää tällä hetkellä viiden alan työehdot eli palvelee yhteensä noin 2/3 Teollisuusliiton sopimusaloilla työskentelevistä. Sovelluksesta voi tarkistaa esimerkiksi palkkaa, työaikaa tai vapaita koskevat määräykset.

– Oikea ja ajantasainen tieto on jokaisen työntekijän perusoikeus. Teollisuusliiton Hermes -sovellus tukee suomalaisen työelämän monimuotoisuutta lisäämällä tietoa työehdoista useilla kielillä. Samalla se tasavertaistaa työntekijöiden ja työnantajien toimintaa työpaikoilla, kun tietoa jaetaan yhä laajemmin kaikille työntekijöille. On kaikkien etu, että jokainen toimija tuntee lainsäädännön ja työehtosopimukset, sanoo ulkomaalaistaustaisen työvoiman yksikön päällikkö Riikka Vasama.

Monikielinen sovellus helpottaa kanssakäymistä työpaikoilla erityisesti silloin, kun työntekijä ja työnantaja puhuvat eri kieltä. Sovellus toimii seuraavilla kielillä: suomi, ruotsi, englanti, ukraina, venäjä, puola, viro, romania ja vietnam. Teollisuusliiton verkkosivut on samalla laajennettu näille yhdeksälle kielelle.

– Teollisuusliiton Hermeksen vahvuus on selkeäkielisyys. Työehtosopimusten joskus vaikeatkin muotoilut kerrotaan yleisesti ymmärrettävällä tavalla. Työ on vasta alussa, mutta sovelluksen mahdollisuudet ovat merkittävät, uskoo teknologiateollisuuden sopimus- ja talousasiantuntija Jukka Saviluoto Teollisuusliitosta.

Alkujaan sovellus kehitettiin ulkomaalaisten kausityöntekijöiden ja näiden työnantajien käyttöön. Vuonna 2022 osana TYÖ2030-ohjelmaa kehitetty maa- ja metsätalousaloilla pilotoitu sovellus toteutettiin yhteistyössä muun muassa työnantajaliittojen, maahanmuuttajayhdistysten ja viranomaisten kanssa. Sovellus siirtyi hankkeen valmistuttua pysyvään käyttöön Teollisuusliittoon.

Teollisuusliiton Hermes -sovelluksen keskeiset sisällöt avautuvat ilman mobiiliyhteyttä. Sovellus toimii ulkoisia linkkejä lukuun ottamatta myös paikoissa, joissa ei ole verkkoyhteyttä. Teollisuusliiton Hermes -sovellus on käyttäjälle maksuton. Sovellus ei kerää käyttäjästä mitään henkilötietoja ja sen käyttö tapahtuu nimettömänä. Sovellus löytyy kaikista yleisimmistä sovelluskaupoista.

– Teollisuusliiton Hermes on uniikki työelämän innovaatio. Tuntemalla omat oikeutensa työntekijöiden on mahdollista lisätä työhyvinvointiaan, saada oikeudenmukaista palkkaa ja sitä kautta rakentaa kaikille meille entistä vahvempaa hyvinvointivaltiota, Vasama toteaa.

Teollisuusliiton Hermes -sovelluksen voit ladata täältä.

Lisätiedot

• Ulkomaalaistaustaisen työvoiman yksikön päällikkö Riikka Vasama, Teollisuusliitto, puh. 0400 484 528, [email protected].