Työmarkkinoiden myrsky: liittojohtajat ja poliitikot lauteilla

Työväen Musiikkitapahtuman yhteydessä Valkeakoskella järjestetään yhteiskunnallinen tilaisuus Sananvapauden lavalla lauantaina 27.7.2024 kello 12.30–15. Tervetuloa mukaan seuraamaan liittojohtajien ja poliitikkojen yhteisiä keskustelupaneeleita.

Panelistit keskustelevat siitä, mihin suuntaan työmarkkinajärjestelmää tulisi viedä ja millaiset lähivuodet meillä on edessä niin kotimaassa kuin Euroopan unionin tasolla. Keskusteluissa on mukana hallituksen, opposition ja ammattiyhdistysliikkeen edustajia.

Ammattiliittojen tulevaisuus Suomessa ja Euroopassa: kello 12.30–13.30

Suomen työmarkkinajärjestelmä on muutoksen tilassa. Samaan aikaan Euroopan unionin merkitys työntekijöille kasvaa vuosi vuodelta. Miltä näyttää ammattiliittojen tulevaisuus? Mikä on Euroopan unionin ja vastavalitun parlamentin merkitys palkansaajille? Entä millaisia globaaleja ilmiöitä suomalaiset työmarkkinat tulevat kohtaamaan tulevien vuosien aikana?

Ammattiliittojen tulevaisuudesta keskustelemassa Ismo Kokko (AKT), Antti Hakala (Ammattiliitto Pro), Petteri Oksa (Insinööriliitto), kansanedustaja Anna Kontula (vas.) ja kansanedustaja Oras Tynkkynen (vihr.).

Suomen työmarkkinajärjestelmä ja ensi talven TES-kierros: kello 13.45–15

Työmarkkinoilla on myrskynnyt ja hallituksen sekä ammattiyhdistysliikkeen näkemykset ovat kuluneen vuoden aikana olleet kaukana toisistaan työmarkkinakysymyksissä. Takana on lakkojen talvi ja syksyllä edessä on työehtosopimuksiin liittyvät neuvottelukierrokset, joista on myös ennustettu haastavia.
Miltä hallituksen ensimmäinen vuosi on näyttänyt ammattiyhdistysliikkeen silmin? Entä mitä voidaan odottaa tulevalta työmarkkinatalvelta? Löytyykö hallituksen, opposition ja ammattiliittojen kesken yhteisiä näkemyksiä työmarkkinajärjestelmän tulevaisuudesta?

Keskustelemassa työministeri Arto Satonen (kok.), Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto, kansanedustaja Miko Bergbom (ps.) ja puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi (sd.)

Keskustelut juontaa politiikan toimittaja Jari Korkki. Tilaisuus päättyy kello 15. Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Työväen Musiikkitapahtuman kanssa Teollisuusliitto, AKT, Paperiliitto, Ammattiliitto Pro ja Insinööriliitto.

Sananvapauden lava sijaitsee festivaalialueella osoitteessa Kanavanranta 3, Valkeakoski.