Muutokset ulkomaalaislakiin lisäävät riskiä työvoiman hyväksikäytölle

Riski tarttua laittomiin maksullisiin työnvälitystarjouksiin tai muuten epämääräisiin työtarjouksiin kasvaa oleellisesti, katsoo Teollisuusliiton ulkomaalaistaustaisen työvoiman yksikön päällikkö Riikka Vasama ulkomaalaislain muutoksista.

Hallitus esittää kolmen kuukauden rajoitusta EU:n ulkopuolelta tulevalle työvoimalle sen osalta, missä ajassa työn takia Suomeen muuttaneen maahanmuuttajan tulisi löytää uusi työpaikka. Jos näin ei tapahdu, hän menettää oleskeluluvan Suomessa. Erityisasiantuntijoille aikarajaksi esitetään kuusi kuukautta.

Teollisuusliitto katsoo, että esitys ei ole perusteltu tai järkevä. Esitys ei vastaa yhteiskunnan eikä työntekijöiden tarpeita ja se perustuu vaillinaiselle ymmärrykselle työmarkkinoiden toiminnasta. Lisäksi esityksessä on merkittäviä ristiriitoja hallitusohjelman tavoitteiden kanssa. Näitä tavoitteita ovat esimerkiksi maahanmuuttajien hyväksikäytön vähentäminen, kotoutuminen Suomeen työntekemisen kautta sekä nykymuotoisen saatavuusharkinnan puolustaminen.

Riskit työntekijöiden hyväksikäytölle kasvavat ja harmaa talous voimistuu

Esitetyt aikarajat eivät mahdollista uuden työpaikan löytämistä. Hallituksen esittämä kolmen kuukauden aikaraja uudelleen työllistymiselle on liian lyhyt. Kielitaidon ja verkostojen puuttuminen, puutteellinen suomalaisen yhteiskunnan ja työnhakutapojen tuntemus sekä rekrytoinneissa tapahtuva syrjintä hidastavat oleellisesti maahanmuuttajien uudelleentyöllistymistä.

Työnvälittämisestä ei saa lain mukaan ottaa korvausta työntekijältä. Esitys lisää merkittävästi työntekijän riskiä tarttua kiireessä laittomiin maksullisiin työnvälitystarjouksiin tai muuten epämääräisiin työtarjouksiin. Riski työntekijöiden hyväksikäytölle ja harmaalle taloudelle kasvaa selvästi, vaikka hallitus omassa ohjelmassaan pyrkii toimimaan ilmiöitä vastaan.

Teollisuusliiton edunvalvonnassa tulee säännöllisesti eteen tapauksia, joissa työnantaja uhkaa työntekijää työsuhteen katkaisemisen ja maasta poistamisen uhalla, mikäli työntekijä harkitsee alipalkkauksen tai muiden poljettujen työehtojen riitauttamista.

– Riskit työperäiseen hyväksikäyttöön voivat kasvaa hallituksen esityksen vuoksi. Tältä osin esitys on ristiriidassa hallituksen omien tavoitteiden kanssa. Niiden mukaan hyväksikäyttöä on tarkoitus vähentää. Sille tavoitteelle Teollisuusliitto antaa vahvan tukensa, toteaa Riikka Vasama.

Saatavuusharkinta heikkenee jälleen

Hallitusohjelman mukaan hallitus säilyttää nykymuotoisen saatavuusharkintajärjestelmän. Kuitenkin esityksessä luodaan uusi valtakunnallinen linjaus, jonka mukaan valtakunnallisia työvoimapula-aloja voidaan määritellä asetuksella. Teollisuusliitto katsoo, että tältä osin esitys mahdollistaa saatavuusharkinnan kiertämisen.

– Mikäli työnteko-oikeutta laajennetaan, tulee työvoimapula-alat määritellä alueellisilla työlupalinjauksilla. Ei valtakunnallisella valtioneuvoston asetuksella. Valtakunnallinen linjaus tosiasiallisesti lisää riskiä saatavuusharkinnan kiertämiselle, Vasama katsoo.

– Työvoimapula-alat tulee määrittää todennetun ja kiistattoman työllisyystilanteen perusteella ja yhteistyössä työmarkkinaosapuolten kanssa, Vasama päättää.

Lisätietoja

• Ul­ko­maa­lais­taus­tai­sen työvoiman yksikön päällikkö Riikka Vasama, 0400 484 528