Teollisuusliitto kannattaa marjanpoimijoiden oikeuksien parantamista – Työsuhteisuus on tarpeellinen muutos

Hallitus esittää muutosta kausityölakiin. Muutoksessa luonnontuotteiden keruu lisättäisiin kausityölain soveltamisen piiriin. Käytännössä tämä koskee kolmansista maista Suomeen tulevia ulkomaalaisia marjanpoimijoita. Teollisuusliitto kannattaa muutosesitystä. Teollisuusliitto on marjanpoimijoita ja alkutuotannon työntekijöitä edustava ja työehdoista sopiva ammattiliitto.

Marjanpoimijoiden työ on selkeästi kausiluontoinen. Poimijoiden työsuhteisuus helpottaa hyväksikäyttöön puuttumista ja parantaa työntekijöiden oikeuksia, sillä työsuhteisuus siirtää yrittäjäriskin työnantajalle, jolle se kuuluukin. Muutos tuo poimijat työlainsäädännön sekä yleissitovan maaseutuelinkeinojen työehtosopimuksen piiriin. Kyseisen työehtosopimuksen on solminut Teollisuusliitto ja Maaseudun Työnantajaliitto.

Teollisuusliiton ulkomaalaistaustaisen työvoiman yksikön päällikkö Riikka Vasama toivottaa esitetyt muutokset tervetulleiksi.

– Marjanpoimijoiden hyväksikäyttö Suomessa ja heidän oikeuksien laiminlyönti ovat jatkuneet aivan liian pitkään. Esitetty muutos on tervetullut ja pitkään odotettu edistysaskel, Vasama linjaa.

– On myös kannatettavaa, että marja-alan yritykset asetetaan samaan ja tasavertaiseen asemaan muiden alkutuotannon kausityönantajien kanssa, Vasama jatkaa.

Työsuhde helpottaa hyväksikäyttöön puuttumista

Maatalousala on työperäisen hyväksikäytön osalta riskiala. Luonnonmarjankeruussa on esiintynyt kestämätön määrä hyväksikäyttöä jo hyvin pitkään. Lakimuutos ei kuitenkaan itsessään estä työperäistä hyväksikäyttöä tai ihmiskauppaa.

– Vaikka lakimuutos itsessään ei estä hyväksikäyttöä, kerääjien työsuhteisuus helpottaa hyväksikäyttöön puuttumista työlainsäädännön ja työehtosopimuksen selkeän sääntelyn ansiosta.

– Vaarana kuitenkin yhä on, etteivät väärinkäytökset tule koskaan ilmi. Siksi lupa- ja tarkastusviranomaisten resursseja pitäisi merkittävästi lisätä. Muuten pelkona on, että tavoite hyväksikäytön torjumisesta ei toteudu, toteaa Riikka Vasama.

Lakiesityksen myötä kausityölakia ei sovellettaisi Suomeen lähetettyihin työntekijöihin. Teollisuusliitto pitää tätä hyvänä asiana. Tällöin luonnonmarjojen keruuta ei voida toteuttaa ulkomailla toimivien yrityksien lähettämien kerääjien toimesta.

Kolmansista maista saapuvat kerääjät ovat usein kielitaidottomia, vähäisissä määrin tietoisia työehdoista ja valtavan elintasokuilun vuoksi joskus jopa valmiita luopumaan omista oikeuksistaan. On ensiarvoisen tärkeää, että Suomessa kaikki työsuhteessa olevat työskentelevät samoilla ehdoilla.

– Vastuu työehtojen noudattamisesta on työnantajalla. Viranomaisten tulee kuitenkin aktiivisesti edesauttaa sitä, että kausityöhön saapuvalla työntekijällä on jo ennen maahantuloa hänen ymmärtämällään kielellä tietoa alakohtaisista työehdoista, hakea tarvittaessa apua sekä oikeudesta järjestäytyä ja liittyä häntä puolustavaan ammattiliittoon, päättää Vasama.

• Ulkomaalaistaustaisen työvoiman yksikön päällikkö Riikka Vasama, 0400 484 528