Teollisuusliiton Riku Aalto hallituksen budjettiriihestä: Työmarkkinamallin valmistelu lopetettava

Teollisuusliitto esittää, että Petteri Orpon hallituksen tulisi tehdä tänään alkavassa budjettiriihessään päätös työmarkkinamallia koskevan lainsäädännön valmistelun lopettamisesta. Päätöksellä hallitus tukisi syksyllä käynnistyvien työehtosopimusneuvotteluiden onnistumisen edellytyksiä.

Palkansaajien ostovoiman kannalta tärkeimmät ratkaisut tehdään työmarkkinapöydissä. Orpon hallitus on ajamiensa työelämäheikennysten myötä jo nyt vaikuttanut neuvotteluosapuolten toimintaan epätarkoituksenmukaisella tavalla. Palkansaajapuolen yhteinen näkemys on se, että tehdyillä ja tulevilla politiikkatoimilla on merkitystä työmarkkinakierroksen lopputuloksen kannalta.

Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto katsoo, että hallituksen on annettava työmarkkinajärjestöille työrauha tuleviin työehtosopimusneuvotteluihin.

– Neuvotteluihin lähdetään erittäin haasteellisessa tilanteessa. Neuvotteluosapuolet tarvitsevat nyt työrauhan. Sen vuoksi katsomme, että hallituksen tulisi lopettaa työmarkkinamallin valmistelu. Palkanmuodostukseen liittyvät asiat kuuluvat työmarkkinaosapuolille, eikä lainsäädännöllä tule rajoittaa osapuolten toimintaedellytyksiä, Aalto toteaa.

– Budjettiriihi on hallitukselle otollinen paikka lopettaa valmistelussakin ongelmalliseksi todetun mallin edistäminen. Lakiesityksetä luopuminen lähettäisi syksyn työehtosopimuskierrosta aloittaville järjestöille selkeän viestin siitä, että hallitus on omalta osaltaan valmis rauhoittamaan tulehtunutta työmarkkinatilannetta, Aalto jatkaa.

Teollisuusliitto esittää myös, että hallitus pidättäytyy budjettiriihessään lisäleikkauksilta sosiaali- ja työttömyysetuuksiin. Aiemmin tehtyjen, palkansaajille tärkeiden etuuksien valmistelun yhteydessä hallitus laiminlöi asianmukaisten ja riittävien vaikutusarvioiden tekemisen. Erityisesti leikkausten kumulatiivisia vaikutuksia palkansaajakotitalouksien arkeen ei kunnolla tiedetä. Työttömyystilanteen heikkeneminen kyseenalaistaa myös leikkausten mahdolliset työllisyysvaikutukset. Budjettiriihen yhteydessä hallituksen on syytä korjata aiemmat virheensä vaikutusarvioihin liittyen.

– Leikkausten vaikutusten kokonaisvaltainen arviointi on käynnistettävä. Tarpeen mukaan hallituksella on oltava kykyä peruuttaa tehdyistä leikkauksista, mikäli ne eivät ole toteuttaneet hallituksen leikkauksille asettamia tavoitteita valtiontalouden säästöistä ja työllisyysvaikutuksista tai niiden yhteisvaikutukset osoittautuvat kohtuuttomiksi, Aalto kertoo.

– Hallituksen tulisi keskittyä budjettiriihessä päätöksiin, joilla vahvistetaan talouden kasvun edellytyksiä. Taloutta ja kansalaisten ostovoimaa näivettävien leikkausten ja veronkorotusten sijaan kasvun tukemisen pitäisi olla hallituksen tärkein prioriteetti, Aalto päättää.