Lakiesitys työmarkkinamallista tekee valtakunnansovittelijasta merkityksettömän

Teollisuusliitto pitää hallituksen esitystä sovittelujärjestelmän kehittämisestä, eli niin sanotusta vientivetoisesta työmarkkinamallista epäonnistuneena. Lakiesityksellä hallitus pyrkii rajoittamaan työmarkkinaosapuolten sopimusautonomiaa, toteutuessaan esitys tekisi valtakunnansovittelijan roolista jatkossa lähes merkityksettömän.

– Laki rajoittaisi valtakunnansovittelijaa tasapuolisten sovintoratkaisuiden hakemiselta. Jatkossa työnantaja tietää, että sopimusneuvottelut kannattaa ajaa solmuun ja sovittelijan hoidettavaksi, sillä toteutuessaan laki takaisi työnantajapuolelle enintään niin sanotun päänavaajasopimuksen tasoisen sovintoesityksen, Teollisuusliiton työmarkkinajohtaja Jyrki Virtanen toteaa.

– Sovittelujärjestelmän rikkoutuminen lisää työtaisteluiden riskiä merkittävästi, kun työntekijöille ei ole saatavissa sovittelijalta kuin työnantajien vaatimat sopimusehdot. Kun samalla tukityötaisteluita on rajoitettu, on varsinkin pienemmillä ammattiliitoilla tulevaisuudessa vaikeaa neuvotella työntekijöille kohtuullisia työehtoja, Virtanen jatkaa.

Esitys vääristää työehtosopimusneuvotteluiden lähtökohtia

Teollisuusliitto katsoo lakiesityksen puuttuvan keskeisellä tavalla työntekijöiden sopimusautonomiaan. Jatkossa vientialojen palkkaratkaisu jouduttaisiin sopeuttamaan työnantajien palkkakoordinaation kautta tasolle, jonka työnantajat katsovat olevan hyväksyttävissä julkiselle sektorille.

– Teollisuusliittolaisille tämä tarkoittaisi sitä, että päänavaajasopimusta neuvoteltaisiin lähtökohtaisesti toimialan yritysten tilanteen sijaan julkisen sektorin maksukyvyn mukaan. Käytännössä neuvottelisimme siis keskitettyä palkkaratkaisua, joissa toimialan suhdanteen merkitys olisi toissijainen, Virtanen kertoo.

– Täytyy muistaa, että Teollisuusliitto neuvottelee teknologiateollisuuden työehtosopimuksen lisäksi yli kolmekymmentä muuta valtakunnallista, ja toistasataa yrityskohtaista työehtosopimusta. Lakiesitys rajoittaisi olennaisesti sopimisen edellytyksiä muissa meidän neuvottelemissa työehtosopimuksissa, Virtanen huomauttaa.

Teollisuusliiton kannan mukaan palkanmuodostukseen liittyvät asiat kuuluvat työmarkkinaosapuolille, eikä lainsäädännöllä tule rajoittaa osapuolten toimintaedellytyksiä.

– Hallituksen esitys heikentää edellytyksiä neuvotteluratkaisuiden aikaansaamiseksi neuvottelemalla tai valtakunnansovittelijan esityksillä. Valtakunnansovittelijan roolista tulee jatkossa merkityksetön, kun sovittelija on lain pakottamana jatkossa aina lähtökohtaisesti työnantajan puolella. Tämä tulee väistämättä lisäämään epävakautta työmarkkinoilla, Virtanen päättää.

Lisätietoja:

Jyrki Virtanen, työmarkkinajohtaja, 040 513 8986