Maaseutuelinkeinot

Alan työntekijät työskentelevät avomaaviljelytiloilla ja niiden yhteydessä jatkojalostuksessa ja pakkaamoissa, maatilatalouden lomitustoiminnassa, eläintiloilla, ravi- ja ratsastustalleilla, eläinhoitoloissa, kotieläintarhoissa ja -puistoissa sekä muissa maaseutuelinkeinoja harjoittavissa yrityksissä.

Teollisuusliitto sopii maaseutuelinkeinojen työehtosopimuksen Maaseudun Työnantajaliiton kanssa.

Alalla työskentelee noin 800 Teollisuusliiton jäsentä.

Maaseutuelinkeinojen työehtosopimusta hoitavat toimitsijat

• Sopimusasiantuntija Jukka-Pekka Hiltunen, 020 774 1097 tai 040 769 4698, [email protected].
  • Sopimusasiantuntija Riikka Vasama, 020 774 1213 tai 0400 484 528, [email protected].

Metsämarjanpoimintaan liittyvät tulkinnat

Allekirjoituspöytäkirja

Teollisuusliiton Hermes -sovellus

Monikielisen sovelluksen kieliversiosta toiseen vaihtaminen helpottaa kanssakäymistä silloin, kun työntekijä ja työnantaja puhuvat eri kieltä.

Sovellus toimii kokonaisuudessaan seuraavilla kielillä: suomi, ruotsi, englanti, ukraina, venäjä, puola, viro, romania ja vietnam.

Tietoa alakohtaisista työehdoista on saatavilla seuraavilla kielillä:

• Maatalousala ⇒ suomi, ruotsi, englanti, ukraina, venäjä
  • Puutarha-ala ⇒ suomi, ruotsi, englanti, ukraina, venäjä, vietnam
  • Metsäala ⇒ suomi, ruotsi, englanti, ukraina, venäjä
  • Taimitarha-ala ⇒ suomi, ruotsi, englanti, ukraina, venäjä
  • Teknologiateollisuus ⇒ suomi, ruotsi, englanti, ukraina, venäjä, puola, viro, romania

Mikäli olet ladannut sovelluksen jo ennen uudistusta, sovellus on päivitettävä. Tarkasta päivitystarve sovelluskaupastasi.

Lataa sovellus täältä.

Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoitteluohjelma 2023–2024

Ohjelman tarkoituksena on tarjota koululaisille omakohtaisia kokemuksia alan työpaikoista ja erilaisista työtehtävistä sekä alan tarjoamista mahdollisuuksista.

Ohjelma antaa koululaisille mahdollisuuden tutustua käytännön työhön.