Industrifacket: På grund av ändringen i samarbetslagen upphör lönebetalningen snabbt

Regeringen vill ändra på lagen om samarbete på arbetsplatsen. Ändringen skulle innebära att arbetsgivare som anställer färre än 50 personer i fortsättningen endast delvis skulle omfattas av lagen.

Minimilängden på omställningsförhandlingar vid permitteringar och uppsägningar ska halveras. För de anställda som berörs innebär det i praktiken att utbetalningen av lön upphör efter en allt kortare då förändringar äger rum på företaget.

– Regeringens nedskärningar har redan i nuläget lett till att det inkomstrelaterade skyddet har blivit sämre. Nu lägger man ännu till att tidsramen för arbetsgivarens skyldighet att betala ut lön till de anställda förkortas. Det att regeringen går så här åt lagen om samarbete på arbetsplatsen innebär att det är arbetstagarna som i allt större utsträckning får bära risken. Det handlar om en direkt inkomstöverföring från arbetstagarna till arbetsgivaren, säger Susanna Holmberg, Tf. chef för juridiska enheten vid Industrifacket.

Industrifacket anser att lagförslaget utgör en del av mängd åtgärder med avsikten att försvaga anställningstryggheten och omställningsskyddet för de anställda.

– I värsta fall kan det gå så att ett företag inte har någon skyldighet att inleda omställningsförhandlingar och arbetsgivaren skulle kunna permittera anställda genom att följa tiden för meddelande av permittering, det vill säga en vecka. För en stor grupp arbetstagare kan det i praktiken innebära att arbetsgivaren kan anmäla om att löneutbetalningen upphör på en veckas varsel, säger Holmberg.

Industrifackets utlåtande om lagmotionen i sin helhet.