Tekijä i augusti är ett specialnummer med fokus på arbetskraft med utländsk bakgrund

Tekijä utkommer den 14 augusti och 7–8/2024 är ett ”We are the Union” specialnummer med fokus på arbetskraft med utländsk bakgrund och mångfalden i det finländska arbetslivet från olika vinklar. Bland annat berättar tidningen om:

• De erfarenheter, glädjeämnen och utmaningar som Industrifackets medlemmar med utländsk bakgrund möter i Finland och på arbetsplatser inom den finländska industrin.
  • Fackets roll, betydelse och uppgift i det finländska samhället och uppmanar till att bli medlem.
  • Industrifackets verksamhet och service för förbundets medlemmar.
  • Hur man i Industrifacket jobbar med frågor kring arbetskraft med utländsk bakgrund.
  • Presenterar den nya enheten för arbetskraft med utländsk bakgrund vid Industrifacket samt Hermes-appen, som sprider information om arbetslivets spelregler i Finland.
  • Hur Industrifackets medlemmar med utländsk bakgrund vill utveckla förbundet.

Största delen av innehållet i tidningen publiceras på engelska och runt en tredjedel av alla artiklar ska översättas till de olika ”Hermes-språken” (finska, svenska, engelska, estniska, ryska, ukrainska, polska, rumänska och vietnamesiska) och publiceras på webben.

Tekijä har tidigare publicerat specialnummer med olika teman, t. ex samhällspåverkan 8/23organisationsverksamhet 8/2022intressebevakning 8/2021 och yrkesutbildning 8/2020.