Industrifacket stöder balanserade lokala avtal – inte en tvångströja för löntagare

Industrifacket motsätter sig inte lokala avtal men regeringens lagförslag försämrar arbetstagarnas rättigheter och äventyrarar kollektivavtalens allmänbindande verkan, det vill säga miniminivån på anställningsvillkoren. Industrifacket kommer att minska på utrymmet för lokala avtal om skrivelserna används för att dumpa villkoren.

Industrifacket har redan länge arbetat för lokala avtal i Finland eftersom vi anser att det i en balanserad och rättvis förhandlingskultur kan utgöra ett betydelsefullt redskap i utvecklandet av arbetslivet. Regeringens lagförslag äventyrar dock förutsättningarna för balanserade avtal och försätter anställda i framför allt små och icke-organiserade företag i en sårbar ställning.

I den nuvarande modellen har arbetstagarna i förhandlingsläge alltid ett stöd i Industrifacket. De kan förlita sig på en expertis som garanterar rättvisa och arbetsfred. Regeringens förslag lämnar icke-organiserade arbetstagare utan den här skyddsmekanismen vilket kan leda till att det blir arbetsgivaren som dikterar arbetsvillkoren. Det här i sin tur äventyrar de anställdas rättigheter och anställningsvillkor. Avtalande på lokal nivå blir en tvångströja som binder fast de anställdas händer.

Det är oroväckande att regeringens förslag kan leda till att miniminivån på anställningsvillkor som lön och arbetstid sjunker. En stor grupp arbetstagare kan bli helt och hållet utan det skydd som kollektivavtalet för med sig. Om arbetsgivaren ensidigt får bestämma kan det leda till en betydande sänkning i lön och nivån på övriga anställningsvillkor.

I nuläget arbetar runt 16 procent av de anställda inom privata sektorn utan kollektivavtal. På deras arbetsplatser är det arbetsgivaren som bestämmer om nivån på villkoren. I fortsättningen kommer den här gruppen att växa ytterligare om lagen godkänns. I praktiken innebär det en knaprare utkomst för allt fler arbetstagare. Speciellt stor är risken i branscher där det finns en eller ett litet antal större arbetsgivare. Regeringen har själv konstaterat detta i sin lagmotion.

Industrifacket vill uttrycka en oro kring ställningen för utländska arbetare och arbetare som är utsända till Finland från ett annat land.  Då anställda vid ett utländskt företag erbjuds ett lokalt avtal utan stöd från det finländska facket öppnar det för utnyttjande och dåliga arbetsvillkor. Alla arbetstagare kommer att lida av det här.

Om rätten till lokala avtal används för att motarbeta arbetstagarnas intressen är Industrifacket redo att gå in för att minska på spelrummet för lokala avtal och begränsa avtalandet om element som försämrar arbetstagarnas ställning och utkomst. Det här är ett nödvändigt steg för att trygga arbetstagarnas rättigheter.

Industrifacket arbetar även i fortsättningen för att utveckla arbetslivet. Samtidigt kan förbundet ändå inte godkänna förslag som äventyrar arbetstagarnas rättigheter, ställning och utkomst. Det behövs en rättvis balans i arbetslivet. Samtliga parter ska kunna förhandla om rättvisa anställningsvillkor. Industrifacket stöder ett system som bygger på förhandlingar och avtal. Förbundet stöder en nordisk modell som bygger på en organiserad arbetsmarknad, goda och omfattande kollektivavtal och ett starkt utkomstskydd för arbetslösa.