Industrifackets Riku Aalto inför regeringens budgetmangling: Slopa förberedandet av arbetsmarknadsmodellen

Industrifacket föreslår att regeringen Orpo i samband med budgetmanglingen som inleds idag tar ett beslut om att upphöra med förberedelserna av lagstiftning kring den så kallade arbetsmarknadsmodellen. Beslutet skulle gynna förutsättningarna för kollektivavtalsförhandlingarna i höst.

De viktigaste besluten som påverkar löntagarnas köpkraft gör i förhandlingarna på arbetsmarknaden. Petteri Orpos regering har genom sin arbetsmarknadspolitik redan påverkat avtalsparterna på ett sätt som inte tjänar sitt syfte. På löntagarsidan finns en allmänt delad gemensam åsikt om att regeringens politik redan spelar en roll för resultatet i avtalsrörelsen.

Industrifackets ordförande Riku Aalto anser att regeringen måste ge arbetsmarknadsorganisationerna en arbetsro med tanke på förhandlingarna.

– Avtalsrörelsen inleds i ett väldigt svårt läge. Parterna behöver arbetsro. Därför anser vi att regeringen ska sluta upp med att förbereda en arbetsmarknadsmodell. Det är parterna som ska förhandla om löner. Lagens ska inte begränsa parternas verksamhetsmöjligheter, konstaterar Aalto.

Aalto anser att budgetmanglingen utgör ett ypperligt läge för regeringen att begrava den exportdrivna arbetsmarknadsmodellen.

Industrifacket föreslår också att regeringen inte gör beslut om ytterligare nedskärningar i social- och arbetslöshetsersättningar. Regeringen har tidigare gjort omfattande nedskärningar vars kumulativa effekt på löntagarhushåll vi inte ännu känner till. En ökad arbetslöshet väcker också frågor om huruvida nedskärningarna ger en sysselsättande effekt.

–  Det måste inledas en omfattande utvärdering av vilka följder nedskärningarna har haft. Regeringen kan vid behov backa om det visar sig att man inte uppnått de mål man satt för de inbesparingar och sysselsättningseffekter som nedskärningarna skulle ha eller vars sammanräknade följder blir orimligt stora.

– Regeringen borde fokusera på beslut som bidrar till att stärka förutsättningar för tillväxt. I stället för nedskärningar och skattehöjningar borde satsningar på tillväxt vara regeringens prioritet nummer ett, säger Aalto avslutningsvis.