E-tjänst för förtroendevalda

Nu är det den livligaste tiden för behandlingen av anmälningar om förtroendevalda – uppgifterna sparas i eHallinta med liten fördröjning

Förbundets anmälningsblanketter har digitaliserats och deras behandling har automatiserats. Uppgifterna på de blanketter som sänts via e-tjänsten överförs dock inte till förbundets register vid samma tidpunkt som blanketten har sänts eller undertecknats elektroniskt.

Uppgifterna på blanketterna kontrolleras fortfarande vid regioncentren innan de förs in i registret. Den förtroendevalda ser de aktuella uppgifterna om sitt eget verksamhetsställe eller sin fackavdelning i eHallinta först när blanketten har behandlats på behörigt sätt vid regioncentret.

Valet av förtroendevalda vid verksamhetsställena och fackavdelningarna sker huvudsakligen varje år på hösten, och därför är det alltid rusning vid årsskiftet vid behandlingen av blanketterna.

Om du ännu inte har gjort en anmälan om ditt verksamhetsställes eller din fackavdelnings personval, ser du anvisningar om hur du gör anmälan här. Det är särskilt viktigt att den som upprättar blanketten ser till och följer upp att alla nödvändiga personer undertecknar blanketten elektroniskt.

Om du har frågor som gäller val av förtroendevalda eller anmälningsblanketter, kontakta ditt regioncenter.

Vid tekniska problem i anslutning till e-tjänsten kan du per e-post kontakta [email protected] eller ringa återuppringningstjänsten 0800 414 778.