Industrifacket stöder en lagändring som innebär en förbättring av bärplockarnas rättigheter

Industrifacket är det fackförbund som representerar bärplockare och anställda i primärproduktionen och förhandlar om anställningsvillkoren i branscherna.

Regeringen vill ändra lagen om säsongsarbete i Finland. Lagändringen skulle innebära att samlandet av naturprodukter skulle i fortsättningen falla inom ramen för lagen om säsongsarbete. I praktiken skulle det innebära utländska bärplockare. Industrifacket stöder initiativet. Bärplockning utgör klart och tydligt ett säsongsbetonat arbete.

Då bärplockare är anställda innebär det att företagarrisken ligger där den ska finnas, hos företagaren. Förändringen innebär att arbetslagstiftning i fortsättningen gäller för plockarna och att det finns ett allmänbindande kollektivavtal för branschen. Avtalsparterna Industrifacket och Landsbygdens arbetsgivarförbund LAF har förhandlat om avtalet.

Riikka Vasama, chef för Industrifackets enhet för utländsk arbetskraft, är nöjd med lagförändringen.

– Utnyttjandet av bärplockare och försummandet av deras rättigheter har pågått allt för länge. Lagförslaget är ett välkommet steg i rätt riktning, säger Vasama.

Det är bra att företagen inom bärbranschen i fortsättningen är jämlika med andra säsongsarbetsgivare inom primärproduktionen.

Lättare att komma åt utnyttjande då plockarna är anställda

Jordbruksbranschen är en riskbransch när det kommer till arbetsrelaterat utnyttjande. Det har förekommit en hel del arbetsrelaterat utnyttjande av bärplockare redan en längre tid. Lagförändringen i sig kommer ändå inte nödvändigtvis att få bukt med problemet.

– Lagen i sig hindrar inte utnyttjande men det faktum att plockarna är anställda gör det lättare ta tag i problemet genom lagstiftning och de tydliga skrivelserna i kollektivavtalet.

– Det finns fortfarande risken att brotten inte uppdagas. Därför behövs det också ökade resurser till myndigheterna för övervakning, säger Riikka Vasama.

Lagen om säsongsarbete skulle inte tillämpas på utsända arbetstagare. Industrifacket anser att det här är ett gott beslut. Det innebär att bären i fortsättningen inte kan plockas av människor som blivit utsända av företag i utlandet.

Bärplockarna som anländer till Finland från tredje länder saknar ofta språkkunskaper och är inte alltid medvetna om anställningsvillkor. Det är ytterst viktigt att alla anställda i Finland jobbar på samma villkor.

– Ansvaret för att man följer villkoren ligger hos arbetsgivaren. Myndigheterna ska ändå aktivt arbeta för att de anställda som kommer till Finland för säsongsarbete har redan före hen anländer tillräckligt med information om de branschvisa anställningsvillkoren och rätten att vid behov söka hjälp samt rätten att organisera sig i ett fackförbund, säger Vasama avslutningsvis.