Industrifacket: Lagförslaget om lokala avtal öppnar dörrarna för orättvis konkurrens

Regeringen har idag lagt fram sitt förslag till lagstiftning om lokala avtal. Industrifacket anser att ändringarna i förslaget efter remissbehandlingen inte leder till ett balanserat lagförslag.

Industrifackets ordförande Riku Aalto anser att lagförslaget orsakar snedvriden konkurrens mellan företag när det gäller anställningsvillkor.

– Regeringens förslag gör det möjligt att i framtiden lagligen dumpa löner i icke-organiserade företag där anställda inte har tillräckligt med kunnande eller kunskaper om sina rättigheter. Till exempel för utsända arbetstagare är risken betydande om det lokala avtalet redan ingås i arbetstagarnas utgångsland och de utsända arbetstagarna inte har information om vilka villkor för utförande av arbetet som gäller i Finland, konstaterar Aalto.

En utvidgning av lokala avtal till icke-organiserade företag utan tillräcklig övervakning öppnar enligt Aalto dörrarna för oegentligheter.

– Till exempel Teknologiindustrins kollektivavtal innehåller omfattande möjligheter till lokala avtal om löner. De flesta finländska företag agerar ansvarsfullt. Men i och med regeringens förslag kan man i icke-organiserade företag lokalt komma överens om lönesystem där man genom att tricksa med svårighetsklasser och arbetstidsförlängningar kan skapa avtal där arbetstagarna i värsta fall förlorar upp till 20 000 euro per år, fortsätter Aalto

– Avtal av den här typen är inte realism i särskilt många företag, men det finns alltid aktörer som försöker konkurrera orättvist, påpekar Aalto.

Otillräckliga sanktioner

Under remissrundan har man i regeringens förslag infört en försummelseavgift för icke-organiserade arbetsgivare om det lokala avtalet inte lämnas in till arbetarskyddsmyndigheten. Försummelseavgiftens belopp skulle vara mellan 1 000 och 10 000 euro.

– Sanktionsnivån är otillräcklig. Den ekonomiska nyttan av eventuella oegentligheter överstiger lätt den övre gränsen för försummelseavgiften. De föreslagna sanktionsbeloppen är inte särskilt avskräckande. Dessutom bör man komma ihåg att många lokala avtal som för närvarande inte skulle accepteras, i framtiden skulle vara helt lagliga på det icke-organiserade fältet, konstaterar Aalto.

– Förslaget bör ändras så att ett lokalt avtal inte träder i kraft förrän det har lämnats in till tillsynsmyndigheten, föreslår Aalto.

Oklar förhandlingsposition i framtiden

Enligt regeringens förslag kan icke-fackanslutna arbetstagare på det allmänt bindande fältet i framtiden välja ett förtroendeombud vid sidan av förtroendemannen. I sådana fall ska arbetsgivaren med både förtroendemannen och förtroendeombudet förhandla fram ett lokalt avtal som ska ha samma innehåll för båda.

– Ur praktisk synvinkel är det fortfarande helt oklart hur regeringen tänker sig att förhandlingsprocessen i en sådan situation ska framskrida. Förhoppningsvis kommer bristerna i förslaget att åtgärdas under riksdagsbehandlingen. Men baserat på tidigare erfarenheter från denna regeringsperiod kommer jag inte att hålla andan, säger Aalto.

– Vill man se något positivt i detta så har förtroendemannens ställning förtydligats något i regeringens förslag så till vida att om en förtroendeman har valts så måste man förhandla med denne, avslutar Aalto.