En vanlig jobbare bland andra –
Industrifackets medlemsundersökning 2023

5. Jag beställer och skickar iväg roboten

Oro för framtiden och den egna arbetskarriären kristalliseras hos Industrifackets medlemmar (N=21 976) särskilt i en oro för att arbetsvillkoren ska försämras (41 %), att arbetet ska räcka till (25 %) och globala förändringar (19 %). De här tre viktigaste orosmomenten är desamma som i 2020 års medlemsundersökning. Däremot orsakar förändringar i arbetet (9 %) och tillräcklig kompetens (6 %) inte lika mycket oro bland medlemmarna.

Ju äldre respondenterna är, desto mer oroade är de över att anställningsvillkoren ska försämras, att arbetet ska räcka till samt förändringar i arbetet. Personer under 36 år är å andra sidan klart mer oroade över globala förändringar än äldre – och mer allmänt över huruvida deras egen kompetens ska räcka till.

Åsikterna hos kvinnor som svarade på medlemsenkäten (n=5 042) och män (n=16 932) skiljer sig också åt. Det är också vanligare bland kvinnliga medlemmar att vara oroade över att arbetet ska räcka till, förändringen i arbetet och huruvida deras kompetens räcker till än bland manliga medlemmar. Manliga medlemmar oroar sig däremot mer över globala förändringar än kvinnor.

Skillnader i framtidens bekymmer

Oron för försämrade anställningsvillkor är lika vanligt bland män som bland kvinnor. Endast en tredjedel av personer under 36 år (35 %) är bekymrade över detta, vilket är klart mindre än bland äldre personer (44 %). Av anställningsvillkoren är en låg lönenivå (28 %) det som oroar mest. Arbetssäkerhet och ork i arbetet (8 %) och osäkra anställningsförhållanden (5 %) oroar klart färre.

Det näst största orosmomentet för dem som svarade på medlemsundersökningen är huruvida det finns tillräckligt med arbete (25 %). Drygt en fjärdedel (28 %) av kvinnorna oroar sig för detta, medan siffran är något lägre (24 %) bland män. Det finns ingen skillnad i åsikterna mellan åldersgrupper. En femtedel av respondenterna är mest oroade för att hitta arbete på hemorten (14 %) och att flytta efter arbete någon annanstans (6 %). Att arbetet upphör på grund av automatisering (4 %) oroade klart färre. Det finns andra skäl än bara ”kreativ förstörelse” till att arbetet försvinner:

– Med den här farten tar arbetet slut på många ställen när man inte får ung och kunnig arbetskraft. Produkttillverkningen flyttar till Kina och ”sambaländerna”, konstaterar en medelålders metallman.

När det gäller framtida bekymmer är en femtedel (19 %) av medlemmarna är oroade för globala förändringar. Av dessa oroar ekonomiska kriser(14 %) mest. En fjärdedel (24 %) av personer under 36 år och klart färre (11 %) personer över 55 år anger detta som sitt främsta orosmoment.

En liten andel är främst oroade över klimatförändringar (3 %) eller invandring (3 %). Klimatförändringarna och den tillhörande gröna omställningen och invandringen delar åsikterna tydligt.

– Den gröna omställningen kommer att ta hundratals jobb från orten under de kommande åren. Det är lite oroande. Vi får hoppas att det skapar nya arbetstillfällen, säger en ung metallman.

Digitaliseringen oroar inte

Bland förändringarna i framtidens arbete är vanliga arbetare minst oroade för att produktionsarbetet digitaliseras (2 %). Bara en liten del (4 %) är oroade för att arbetet ska upphöra på grund av automatisering. En positiv inställning till ny teknik förklaras av både attityder och personliga erfarenheter.

De flesta (65 %) säger att mobila enheter, som smartmobiler och surfplattor används på arbetsplatsen. Det är också rätt vanligt att man på arbetsplatserna använder enkla automater (38 %) och robotar (28 %).

En fjärdedel (23 %) av deltagarna i undersökningen har att göra med robotar eller automater i arbetet. Medlemmar arbetar oftast med och vid sidan av robotar inom kemiindustrin (34 %) och metallindustrin (33 %).

En majoritet av deltagarna i medlemsundersökningen tror att robotar och automater kommer att minska arbetets fysiska belastning (59 %) och öka produktiviteten (42 %). Dessutom upplever vanliga jobbare att ny teknik inte bara gör arbetet mer intressant (34 %), utan också förbättrar arbetssäkerheten (34 %).

Tillbacka till medlemsundersökning 2023 huvudsidan