Fackavdelningarnas meddelanden om tjänstemän via e-tjänsten för förtroendevalda

Efter fackavdelningens konstituerande möte ska avdelningen skicka två meddelanden till förbundet via e-tjänsten för förtroendevalda:

1. Meddelande om fackavdelningens tjänstemän
  2. Meddelande om de personer som använder fackavdelningens medlemsregister

Meddelande om tjänsteman kan göras av en nuvarande, i förbundets register införd ordförande, vice ordförande eller sekreterare med förtroendeuppdrag i fackavdelningen.

Till e-tjänstens ingångssida kommer du genom att i övre balken på Industrifackets webbplats klicka på e-tjänsten för förtroendevalda.

När du har loggat in i e-tjänsten ser du i punkten Blanketter de meddelanden som ska fyllas i.

Tips för att smidigt fylla i meddelande om tjänsteman

Innan du fyller i ett meddelande om tjänsteman ska du begära att varje vald styrelsemedlem eller tjänsteman själv granskar sina kontaktuppgifter via e-tjänsten.

Alternativt kan också fackavdelningens användare av medlemsregistret kontrollera eller komplettera kontaktuppgifterna för de valda tjänstemännen genom att via e-tjänsten logga in i fackavdelningens medlemsregister (eHallinta).

För att fylla i meddelande om tjänsteman behöver du följande uppgifter för de valda medlemmarna:

• Medlemsnummer eller födelsedatum
  • Efternamn och förnamn
  • Övriga kontaktuppgifter behöver inte fyllas i om de har kontrollerats i förväg.

För meddelande om fackavdelningens användare av medlemsregistret behöver du följande uppgifter:

• Medlemsnummer eller födelsedatum
  • Efternamn och förnamn
  • Mobiltelefon privat
  • E-postadress som Industrifackets post skickas till

Varje person som meddelats som användare av medlemsregistret får en inbjudan att underteckna blanketten elektroniskt via Visma Sign.

En länk för att underteckna skickas med en blankett till den e-postadress som angetts i användare av registret och signaturkoden skickas till mobiltelefonen.

Var därför särskilt noga med att alla telefonnummer och e-postadresser är korrekt skrivna.

Om du upptäcker fel i de uppgifter du skickat ska du omedelbart kontakta sekreteraren för den regionala verksamheten i det aktuella regioncentret, som hjälper dig att korrigera felet.