En vanlig jobbare bland andra –
Industrifackets medlemsundersökning 2023

1. Facket har fingret på medlemmarnas puls

Industrifackets medlemsundersökning 2023 samlade in ett stort antal respondenter. Hela 21 976 medlemmar som är tillgängliga för arbetslivet svarade på enkäten. Svarsaktiviteten ökade till 21,5 procent. Information samlades in via en elektronisk enkät på finska, svenska och engelska. I januari–februari inbjöds alla medlemmar som är tillgängliga för arbetslivet att delta.

En ung metallarbetare konstaterar att det är viktigt att svara på undersökningen för att ”facket ska hålla fingret på medlemmarnas puls”. Puls är ett utmärkt ord för att beskriva vad enkäten mäter: varje medlems olika erfarenheter, attityder och synpunkter relaterade till arbetslivet och samhället i stort.

Undersökningen upplevdes som meningsfull

När de som skapar enkäten följer god vetenskaplig praxis tar de respondenterna och deras åsikter på allvar. Även medlemmarna förhöll sig positiva till medlemsenkäten och fyllde i formuläret noggrant. Det är uppenbart att medlemsundersökningen har inspirerat medlemmarna att dela med sig av sina egna erfarenheter och synpunkter.

Feedbacken varierar mycket i fråga om innehåll. Det finns många bekymmer och även saker att klaga på. En del misstänkte att svaren kommer att ”försvinna någonstans” eller ”slängas i dokumentförstöraren”. Så är inte fallet. De detaljerade svaren visar att undersökningen för det mesta upplevdes som välkommen.

– Det var stimulerande att fylla i enkäten. Det fick mig att tänka på mina egna åsikter och ifrågasätta vissa av mina attityder, säger en ung metallarbetare.

I feedbacken konstaterar många att de har besvarat frågorna sanningsenligt och ärligt. När attityden är i ordning är också informationen tillförlitlig.

God vetenskaplig praxis

Enkätmaterialet i medlemsundersökningen har bearbetats, kodats och analyserats i enlighet med god vetenskaplig praxis och med respekt för integritetsskyddet. Alla respondenters detaljerade identifieringsuppgifter har tagits bort från materialet redan före den statistiska analysfasen. På så sätt kan svaren inte kopplas till en viss enskild medlem eller hans eller hennes arbetsplats.

Undersökningsresultaten analyseras efter ålder och kön, men även efter region. Fyra åldersgrupper har avgränsats: under 36 år, 36–45 år, 46–55 år och över 55 år.

Förutom ålder och kön är branschen en viktig bakgrundsuppgift Andra bakgrundsvariabler är till exempel utbildningsnivå, hemort, familje- och livssituation, ställning på arbetsmarknaden och arbetsplatsens storlek.

Formulärundersökningen genererar statistik

På grund av jämförbarheten är de färdiga frågehelheterna i huvudsak desamma som i 2020 års medlemsundersökning. Mellan 2020 och 2023 rymdes tre coronaår och Ukrainakriget, vilket har påverkat vardagen för Industrifackets medlemmar. Med hjälp av jämförelsen kan man upptäcka förändringar och permanens, dvs. saker som inte förändras.

I en statistisk studie utreder man vad som är typiskt eller vanligt. Samtidigt bedöms också huruvida resultaten kan generaliseras.

Olika vanliga arbetare

Medlemsundersökningen 2023 representerar väl Industrifackets medlemmar i miniatyrformat. Kvinnliga medlemmar svarade lite oftare på enkäten än manliga medlemmar och äldre medlemmar oftare än unga.

Mer än hälften av svaren i medlemsundersökningen kom från “metallare”. Drygt en tiondel av dem som arbetar inom kemi- och trävarubranscherna deltog i undersökningen. Andelen respondenter som arbetar inom andra branscher och servicebranscher var något lägre. Det minsta antalet svar kom från medlemmar som arbetar inom primärproduktion.

Flest svar kom från medlemmar i de största fackavdelningarna. 77 procent av respondenterna är män. Kvinnor svarade dock aktivare eftersom deras svarsprocent är högre än andelen av medlemsantalet.

Respondenternas genomsnittliga ålder är cirka 46 år. Den allra mest typiska medlemmen är en medelålders man som arbetar inom metallindustrin. Resultatet är detsamma som för tre år sedan. Vid en granskning av respondenternas ställning på arbetsmarknaden framgår det att majoriteten av dem befinner sig i arbetslivet. Oftast har de avlagt yrkesinriktad grundexamen eller yrkesexamen.

Tillbacka till medlemsundersökning 2023 huvudsidan